Met een gebruikersbestand van meer dan 500 miljoen is LinkedIn een van de grootste professionele netwerken waar professionals in contact kunnen komen met elkaar, kennis kunnen delen, vacatures kunnen vinden en talent kunnen werven. Niet alleen dat, met 61 miljoen invloedrijke professionals op senior niveau en 40 miljoen besluitvormers is LinkedIn een uitstekende plek om leads te genereren. Het genereren van leads gebeurt op LinkedIn door middel van een Lead Gen Campaign. In dit artikel neem ik je stap voor stap mee bij het creëren van een Lead Gen Campaign.
LinkedIn blijft zich vernieuwen
Aangezien LinkedIn adverteren nog steeds in ontwikkeling is, kan het opzetten van Lead Gen-campagnes in het begin overweldigend zijn voor beginners. Deze handleiding zal je echter helpen om je LinkedIn Lead Campagnes eenvoudig op te zetten.
Wat zijn je campagne doelstellingen?
Laten we beginnen met het opschrijven van je campagnedoelstelling, wie je wilt targeten en informatie over de leads die je wilt verkrijgen. Daarnaast wil je jouw dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse budget opschrijven. Laten we voor dit artikel aannemen dat ik een Google Ads Training wil promoten en dat ik marketingprofessionals in Noord-Holland wil targeten.
De campagnedetails zien er als volgt uit:
- Campagne: Google Ads Training
- Doelgroep: Marketingprofessionals gevestigd in Noord-Holland
- Budget: 50,- euro per dag
- Informatie die ik nodig heb: naam, functietitel, branche, bedrijfsgrootte, telefoon, e-mail
Zodra je deze informatie hebt, ben je klaar om te beginnen. Pak een kop koffie / thee en tegen de tijd dat je de laatste slok neemt, hebben we je campagne opgezet.
Hier zijn de stappen om een LinkedIn Lead Campagne op te zetten:
Als je nog geen advertentie account hebt in LinkedIn dan moet je die eerst aanmaken. Daarna klik je linksboven op de Create button. Het onderstaande scherm verschijnt.
Vervolgens geef je de campagne een naam. Het kan handig zijn om de datum in de naam te zetten, zodat je weet wanneer de campagne is gestart. Uiteraard kun je dit ook zien in de instellingen, maar als je meerdere campagnes heb draaien dan geeft het snel overzicht.
De overige instellingen bij step 1 kun je indien dit je eerste campagne ongewijzigd laten. Tenzij je een exacte einddatum hebt. Deze vul je in bij Schedule.
Set up Campaign
In de volgende stap gaan we aan de slag met de Campaign details. Hierin komen de onderstaande onderwerpen aan bod:
- Campaign details
- Audiences
- Ad Format
- Placement
- Budget & Schedule
- Conversion tracking
Ik ga er van uit dat je niet eerder een LinkedIn Lead Gen campagne heb opgezet. Hierdoor heb je waarschijnlijk nog niet gigantisch veel data. Daarom zijn de standaardinstellingen in deze fase goed. Er zijn wel een paar uitzonderingen die ik hieronder bespreek.
Audience
Een veel gemaakt fout is een te grote audience. In dit geval is meer meestal niet beter. In dit voorbeeld wil ik marketeers bereiken die een Google Ads training willen volgen in Noord-Holland. Daarom target ik dus alleen mensen in Noord-Holland met affiniteit met digitale marketing. Een kleine audience is hier voldoende omdat ik de ad meerdere keren wil laten zien aan deze doelgroep. De meeste mensen klikken niet direct op de ad, maar wel in 2, 3 of 4 instantie. Wanneer je een meer generiek product of dienst hebt, is de audience grote afhankelijk van je budget. Als je een klein budget hebt en een grote doelgroep kun je de ad dus niet meerdere keren aan de doelgroep tonen. Natuurlijk heeft LinkedIn ook zelf een algoritme om de juiste doelgroep te vinden, alleen hoe groter de doelgroep hoe langer het algoritme nodig heeft om te leren.
Ad format
Als dit je eerste LinkedIn Lead Gen campagne is dan kun je het best starten met het Single image format. In tweede instantie kun je gaan tetsen met Carousel image, Video, Conversation en Document.
Placement
In eerste instantie alleen LinkedIn gebruiken “Place ads on LinkedIn, like the website or mobile app”. Daarnaast wisselt de beschikbaarheid van LinkedIn Audience Network voor dit type ad regelmatig. Op het moment van schrijven is het niet beschikbaar voor Lead Gen campagnes.
Budget & schedule
Hier heb je twee keuzes; een dagelijks budget of een bepaalde periode. Een combinatie is ook mogelijk, maar komt op hetzelfde neer. Wanneer je werkt met een tijdelijke actie, dan kan het handig zijn om een bepaalde periode aan te houden “Set a Lifetime budget”. Het budget is je eigen keuze of van het bedrijf waarvoor je werkt. Doorgaans wordt LinkedIn als een duur advertentiekanaal gezien in vergelijking met bijvoorbeeld Meta (Facebook), of het terecht is, betwijfel ik. De initiële kosten lijken vaak hoger, maar de kwaliteit van de lead is doorgaans beter. Dit komt omdat je nauwkeurig kunt targetten op functie, bedrijfsgrootte en locatie. We hebben het dat wel over B2B marketing. Voor B2C is Meta vaak geschikter.
Maak een ad voor je campagne
Eigenlijk werken Google Ads, Facebook Ads en Linked Ads in zekere mate volgens hetzelfde principe:
- Je creëert een campagne. Deze bepaald het budget, het doel en de doelgroep.
- Onder de campagne hangen ad sets, hier plaats je meerdere advertenties onder met verschillende CTA/afbeeldingen en teksten.
- Het sluitstuk zijn de ads. Dit zijn de daadwerkelijke advertenties die men ziet.
Je kunt alleen nieuwe ads maken wanneer je de juiste rechten hebt
Om nieuwe advertenties te maken of organische berichten te sponsoren op LinkedIn, heb je de juiste toestemming nodig voor zowel je advertentieaccount als je LinkedIn-pagina. Je kunt toestemming aanvragen bij de hoofdbeheerders van de pagina via de ‘Ads in this campaign’ pagina in Campaign Manager.
Voor het maken van advertenties in Campaign Manager heb je nodig:
- Hoofdbeheerder, inhoudsbeheerder of gesponsorde content-plaatser op de pagina gekoppeld aan je advertentieaccount.
- Toegang als creatief manager of hoger op het advertentieaccount.
Om paginabeheerderstoestemming aan te vragen:
- Ga naar ‘Ads in this campaign’ in Campaign Manager.
- Klik op de knop ‘Toegang aanvragen’.
Hoofdbeheerders krijgen een e-mailmelding wanneer je toegang aanvraagt. Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je toestemming is verleend.
Creëer een nieuwe advertentie stap 3
Als het goed is heb je inmiddels de juiste rechten om een advertentie te maken. Je kunt nu een nieuwe advertentie maken. Een tip: zorg dat je de content en afbeeldingen voor de banner klaar hebt staan. Hierdoor werk je gestructureerder en denk je doorgaans beter na over de inhoud van de advertentie, cruciaal voor succes. En daarbij is het verstandig om meerdere ads naast elkaar te testen.
Afbeeldingen en tekst
Denk dus goed na over de tekst. Een goede tekst geeft direct aan wat het aanbod voor de prospect is, welke actie wordt verwacht en wat moet deze doen om het aanbod te ontvangen. Deze inhoud komt vervolgens ook terug in de banner. Daarnaast kun je denken aan USP’s en contactgegevens. Over het algemeen werken mensen goed op LinkedIn, zie het voorbeeld hieronder:
LinkedIn adviseert om 5 afbeeldingen te gebruiken, doorgaans zijn 3 voldoende. Dit is wel afhankelijk van het budget. Bij een hoog budget (>300,- euro per dag) kun je het advies opvolgen.
Form details
Het sluitstuk van de advertentie is het formulier. Besteed ook hier veel aandacht aan. Het zou zonde zijn als de banner en tekst goed zijn, maar het formulier onduidelijk of incompleet en mensen alsnog afhaken.
Je wilt natuurlijk dat het formulier converteert en dit doe je door niet overdreven veel informatie te verlangen van de prospect. Naam, achternaam en bedrijf kun je rustig laten staan, deze vult LinkedIn automatisch in aan de hand van het LinkedIn profiel. Wanneer je gaat werken met verplichte extra velden wordt het spannender, dit doe je eigenlijk alleen als je omkomt in de leads en meer kwaliteit verlangt. In de andere gevallen kun je deze informatie beter in tweede instantie achterhalen.
Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel of wil je jouw huidige LinkedIn campagnes optimaliseren? Neem dan contact met mij op voor een kennismakingsgesprek > Social media advertising specialist