Google adverteren (AdWords) kosten?

Adverteren in Google? De eerst vraag die bij de meeste mensen naar boven komt; wat mag dat kosten? Uiteraard een terechte vraag, maar is kosten wel het juiste woord? Persoonlijk vind ik het woord investering beter passen. Want als je Google Ads (voorheen AdWords) goed inzet, dan levert dit in bijna alle gevallen meer op dan dat het kost. Toch is een veel gebruikte zoekterm in Google “Google adverteren kosten”, er zijn dus veel mensen op zoek naar een antwoord op deze vraag. Het antwoord op deze vraag kent meerdere uitkomsten. In dit artikel schets ik een paar scenario’s wat het adverteren in Google kan kosten. 

Benieuwd of adverteren in Google voor jou interessant is? Stuur mij een mailtje [email protected]

Het veiling systeem van Google Ads (Adwords)

Google Ads werkt door middel van een veilingsysteem. Dit werkt als volgt; een Google gebruiker vult een zoekwoord in, bijvoorbeeld “kinderkleding kopen”. Vervolgens kijkt Google Ads of er partijen zijn die op dit zoekwoord willen adverteren. Het antwoord is natuurlijk ja, bekijk de resultaten in afbeelding hieronder maar eens:

De eerste drie resultaten zijn allemaal Google Ads resultaten, bedrijven betalen er dus voor om hier weergegeven te worden. Aan de rechterkant staan Google shopping resultaten, deze manier van adverteren vindt plaats door middel van feed management en is zeer interessant voor webshop eigenaren. Om terug te komen op het veilingsysteem van Google, er wordt dus gekeken naar bedrijven die op dit zoekwoord willen adverteren. En zoals een veiling betaamt wordt er naar de biedingen gekeken, wie biedt het meest op een zoekwoord? 

Google kijkt niet alleen naar het hoogste bod

Google kijkt tegenwoordig verder dan alleen naar het hoogste bod. Het bedrijf heeft de filosofie om de best mogelijke resultaten weer te geven aan haar gebruikers. Daarom is er zo genaamde kwaliteitsscore ontwikkeld. Dit wil zeggen dat niet alleen het bod meeweegt in jouw positie in de zoekmachine maar ook de ervaring voor de gebruiker, vindt deze wat hij/zij zoekt. Hieronder een aantal punten waaraan een goede advertentie en bijbehorende landingspagina voldoet:

  • Is jouw website voldoende snel (laadtijden van boven de vijf seconden zijn onacceptabel), zowel op desktop als op mobiel. 
  • Komt de taal van de advertentie overeen met die van de bestemmingspagina
  • Sluit de advertentie en de landingspagina aan op de zoekterm? Als je een advertentie plaatst voor kinderkleding, dan moet deze ook daadwerkelijk op een pagina uitkomen waarop kinderkleding wordt aangeboden. Het is, dan dus niet de bedoeling wanneer mensen na het klikken op jouw advertentie uitkomen op een pagina met vrouwen kleding. 
  • Staan er duidelijke contactgegevens op de pagina.

Google advertentie kosten

Als bovenstaande punten in orde zijn, dan kijkt Google Ads uiteindelijk naar het bod. Dus was ben jij bereid te betalen voor een klik op jouw advertentie. De Google Advertentie Kosten bepaal jij uiteindelijk zelf door een dagbudget in te stellen. Meestal is adverteren vanaf 20,- euro per dag een prima start. Deze Google advertentie kosten zijn wel sterk afhankelijk van de branche waarin jij actief bent. Er zijn bepaalde branches, bijvoorbeeld de hypotheekmarkt, waarin adverteren extreem duur is. Maar gelukkig zijn er nog voldoende markten waarin het adverteren in Google nog steeds zeer lucratief is.

Verschillende biedstrategieën in Google Ads (AdWords) 

De advertentiekosten en kosten per klik zijn sterk afhankelijk van de biedstrategie welke je instelt in Google Ads. De strategie die jij toepast is sterk afhankelijk van het doel voor jouw advertentie. Als je bijvoorbeeld gaat voor maximaal aantal bezoekers, dan zou je kunnen kiezen voor “maximale klikken”, hiermee haal je zoveel mogelijk verkeer binnen tegen zo laag mogelijke kosten. Hieronder staan de meest voorkomende biedstrategieën uitgeschreven: 

Biedstrategie op basis van CPA

Doel-CPA-biedingen is een biedstrategie die je kunt gebruiken als je het aantal conversies wilt optimaliseren. 

Als je bijvoorbeeld een product verkoopt voor € 50 en je hebt een marge van 50% dan zou je er voor kunnen kiezen om een CPA af te geven van 5,- euro. Google probeert vervolgens voor 5,- euro een conversie te realiseren. Deze methode werkt het best als er al enige geschiedenis aanwezig is in het account. Vanuit deze data kun je zien wat de gemiddelde conversiekosten in het verleden zijn geweest.  

Biedstrategie ROAS-doelrendement 

Doel-ROAS is de biedstrategie waarbij Google Ads jouw biedingen instelt om de conversiewaarde te maximaliseren op basis van het gewenste rendement op uw advertentie-uitgaven. Dit aantal is gebaseerd op een percentage.

Ik zal je een eenvoudig voorbeeld geven:

Voor jouw volgende Google Ads-campagne wil je € 10,- genereren voor elke € 2,- die je uitgeeft. Om de berekeningen uit te voeren, volgt deze formule:

Verkoop ÷ advertentie-uitgaven x 100% = doel-ROAS 

€ 10,- aan verkoop van campagne ÷ € 2 advertentie-uitgaven (klikken) x 100% = 500% doel-ROAS

Voor deze biedstrategie heb je ook wat meer data nodig. Immers Google weet zonder geschiedenis niet wat een geschikte ROAS voor jouw zal zijn. 

Biedstrategie conversies optimaliseren

Conversies maximaliseren is een van de eenvoudigste biedstrategieën die Google Ads aanbiedt.Met behulp van het maximale dagbudget dat jij instelt, voert Google de biedingen automatisch uit om de meeste conversies voor het geld te genereren.

Als jouw dagbudget bijvoorbeeld € 50,- is, zal Google dit besteden om zoveel mogelijk conversies te vinden.

Voordat je deze biedstrategie selecteert, moet je controleren je het dagbudget instelt op een redelijk niveau. Als je producten van meer dan 500,- euro verkoopt met veel concurrentie, dan heeft het meestal geen zin om een dagbudget van 5,- in te stellen. Google kan hier naar alle waarschijnlijkheid geen conversies voor vinden. 

Biedstrategie handmatige cpc

De handmatige CPC instelling geeft veel controle over het bod per klik. Je stelt namelijk precies wat je per klik wil uitgeven. Bijvoorbeeld 0,50,- per klik. Google gaat vervolgens op zoek naar zoveel mogelijk klikken die aansluiten bij de zoekvraag. Zoals we eerder vermeld staat werkt Google aan de hand van een veilig systeem. Dus als jij 0,50,- cent afgeeft als maximaal bod en er is een andere partij die 0,60,- cent heeft afgegeven als maximale CPC dan staat deze met een vergelijkbare kwaliteitsscore, altijd boven jouw resultaat (advertentie). Dit is ook direct het nadeel van deze biedstrategie, hoewel je veel controle hebt over de klikprijzen, kunnen concurrenten jou de loef afsteken door net iets meer te bieden. Dit kan handmatig gebeuren maar ook automatisch. Hierdoor kun je kostbare conversies mislopen.    

Biedstrategie met verbeterde CPC

Je kunt kiezen of je wilt dat het algoritme de ingestelde biedingen verbetert op basis van een vast aantal conversies, of dat deze optimaliseert voor de waarde van de conversies.

Dit werkt alleen als je verschillende Google Ads-conversies met verschillende waarden hebt gemaakt, of als je de dynamische conversie gebeurtenissen hebt ingesteld. Deze houdt de totale waarde van de verkoopen bij.

Je kunt dynamische conversietracking instellen met de meeste e-commerce oplossingen zoals Shopify of WooCommerce”. 

Vragen over de inzet van Google Ads (Adwords)? Neem gerust contact met mij op.