Google Shopping
Bij de introductie van Google Shopping in 2002, was de naam Froogle. De service indexeerde eenvoudig productgegevens op basis van bepaalde zoektermen. In 2012 is de dienst verschoven naar een betaald advertentiemodel waarbij winkeliers moesten betalen om te worden vermeld in de zoekresultaten van Google Shopping.
Vanaf dat moment werd Google Shopping een “tak” van Google AdWords – tegenwoordig Google Ads genaamd. Dit was nog een andere manier voor detailhandelaren en E-commercebedrijven om hun fysieke producten op Google te adverteren. Maar in tegenstelling tot tekst gebaseerde Google-advertenties die worden weergegeven op basis van zoekwoorden, gebruikt Google productgegevens die door verkopers zijn geüpload middels een feed om Google Shopping-advertenties weer te geven.
Voordelen Google Shopping
Google Shopping is een Google-service waarmee consumenten fysieke producten kunnen zoeken, vergelijken en kopen bij verschillende retailers die hebben betaald voor dit type advertenties.
Dit wordt ook wel een Comparison Shopping Engine (CSE) genoemd. Google Shopping-resultaten worden weergegeven als miniatuurafbeeldingen die de verkoper en prijs van elk product weergeven. Deze resultaten staan vaak boven de eerste zoekresultaten en daardoor dus prominent in beeld.
Google Shopping voegt een visueel tintje toe aan een zoek- en winkelervaring die anders veel tekst bevat.
Met Google Shopping kun je meerdere keren verschijnen in Google SERP’s – als een website-resultaat, een alleen-tekst PPC-resultaat en een Shopping-resultaat.
Google Shopping heeft bewezen 30% hogere conversieratio’s te hebben dan tekstadvertenties en is doorgaans een veel lagere CPC (klikprijs)
Meer conversies
Google Shopping heeft bewezen 30% hogere conversieratio’s te hebben dan tekstadvertenties en is doorgaans een veel lagere CPC (klikprijs).
Visueel element
Google Shopping voegt een visueel tintje toe aan een zoek- en winkelervaring die anders veel tekst bevat.
Meerdere ads
Met Google Shopping kun je meerdere keren verschijnen in Google; als een website-resultaat, een tekst PPC-resultaat en een Shopping-resultaat.
Aanmelden Shopping
Aanmelden bij Google Shopping? Lees de Google shopping aanmeld instructies pagina.
Visueel element
Google Shopping voegt een visueel tintje toe aan een zoek- en winkelervaring die anders veel tekst bevat.
Meerdere ads
Met Google Shopping kun je meerdere keren verschijnen in Google; als een website-resultaat, een tekst PPC-resultaat en een Shopping-resultaat.