0620747245 [email protected]

Aanmelden Google Shopping

Om je aan te melden bij Google Shopping en om er daadwerkelijk voor te zorgen dat je producten worden weergegeven, heb je zowel een account nodig bij Google ads als ook bij Google Merchant Center. Google Merchant Center is eenvoudig in te stellen, is gemakkelijk om in te navigeren en dient in wezen als jouw thuisbasis voor jouw producten en productinformatie.

Aanmelden Google Shopping

Het is gemakkelijk om Google-verkopersaccount in te stellen – in feite zijn er maar vier stappen voordat je een Google Merchant Account hebt aangemaakt. Dit gaat als volgt:

Ga naar het aanmeldingsformulier voor Google Merchant Center. Vul de vereiste in informatie in over jouw bedrijf, inclusief het land waarin jouw bedrijf is gevestigd, de naam van jouw bedrijf en de URL van jouw webshop. Als je klaar bent, klikt je op “Doorgaan“.

Hoe moet je het Google Merchant Center gebruiken?

Om advertenties aan te maken en te beheren in Google Shopping gebruik je Google Ads en in tweede instantie Analytics en dus niet Google Merchant Center.

Waarom gebruik je het Google Merchant Center?

Google Merchant Center doet eigenlijk drie dingen voor je: 

  1. Het laat Google weten dat je producten hebt om te verkopen
  2. Geeft Google Ads informatie om een ​​gerichte advertentie voor jouw producten te maken.
  3. Geef Google Ads de informatie die nodig is om ervoor te zorgen dat Google jouw producten onder de aandacht brengt bij de juiste gebruikers die er naar op zoek zijn. 

Google merchant opzetten

Laten we eens kijken hoe jij Google Merchant Center kunt opzetten om ervoor te zorgen dat de bovenstaande zaken worden ingericht. Vervolgens zorgt een goede inrichting voor daadwerkelijke verkopen tegen gunstige kosten. 

Zorg dat Google over de juiste informatie beschikt 

Google Merchant haalt haar informatie uit een zogenaamde Google productfeed (klik op de link om er meer over productfeeds te lezen). De data in deze feed gebruikt Google om de juiste producten, die bij de zoekvraag van haar gebruikers horen weer te geven. Door een complete en relevante feed aan te leveren, worden jouw producten relevanter en is de kans groter dat je mensen naar je website trekt. Een goede bijkomstigheid bij het aanleveren van een goede productfeed, is het feit dat de kosten doorgaans naar beneden gaan. In de praktijk betaal je dus minder voor een klik en een uiteindelijke conversie.

Google Shopping en Google Ads linken

Nadat je de shopping feed in orde hebt gemaakt (zie de link om meer te leren over feeds), moet je het Google Merchant Center linken/verbinden met jouw Google Ads account. Zoals eerder aangegeven maak je binnen Google Ads de advertenties voor Google shopping aan. 

Stappenplan Google account linken: 

  • Log in op Google Ads
  • Ga vervolgens naar “Tools en Instellingen”
  • In het menu wat verschijnt staat “Gekoppelde Accounts” klik hier op. 
  • Nu zie je in de lijst die verschijnt Google Merchant Center Staan. 
  • Klik op “Details” vervolgens vul je het id van jouw merchant center in. Deze staat rechtsboven in jouw Merchant Center. 

Na het goedkeuren ben je klaar om je eerste shopping campagne aan te maken. 

Heb  je vragen over dit proces of wil je ondersteuning bij het inrichten van Google Shopping Campagnes? Je kunt mij bereiken op [email protected] 

stijnvanveelen

Aan de slag met SEO / Content

Je ontvang direct een email met een link naar mijn agenda om een afspraak te maken.
Check voor de zekerheid ook je SPAM folder.

Gelukt! Ga nu naar je inbox

stijnvanveelen

Aan de slag met E-mail automations

Je ontvang direct een email met een link naar mijn agenda om een afspraak te maken.
Check voor de zekerheid ook je SPAM folder.

Gelukt! Ga nu naar je inbox

stijnvanveelen

Aan de slag met SEA (ads)

Je ontvang direct een email met een link naar mijn agenda om een afspraak te maken.
Check voor de zekerheid ook je SPAM folder.

Gelukt! Ga nu naar je inbox

stijnvanveelen

Aan de slag met Social ads

Je ontvang direct een email met een link naar mijn agenda om een afspraak te maken.
Check voor de zekerheid ook je SPAM folder.

Gelukt! Ga nu naar je inbox

stijnvanveelen

Aan de slag met SaaS Marketing

Je ontvang direct een email met een link naar mijn agenda om een afspraak te maken.
Check voor de zekerheid ook je SPAM folder.

Gelukt! Ga nu naar je inbox