Wat is Roas (Return On Ad Spend)?
ROAS is eenvoudig uit te leggen, naast deze uitleg laat ik zien hoe je de volledige marketingfunnel berekend met de zogenaamde ROI, wat staat voor Return Of Investment. In dit artikel leg ik uit wat ROAS betekent, wat een gezonde ROAS is en kun je jouw eigen ROAS berekenen met de handige tool op deze pagina.
Wat betekent ROAS?
ROAS is in essentie niks anders dan de omzet die je terugkrijgt voor de euro’s die je uitgeeft aan advertenties binnen één campagne. De ROAS wordt uitgedrukt in een percentage of een vast getal. Als je bijvoorbeeld 100,- euro uitgeeft en er komt 500,- euro voor terug, dan heb je een ROAS van 500% of 5. Het spreadscheet hieronder is een makkelijke tool die je kunt gebruiken voor het berekenen van de ROAS. Wil je hem ook gebruiken? Stuur mij dan een mailtje en ik deel een kopie met je: [email protected].
ROAS-berekentool
Verschil ROAS en ROI?
Het rendement op investering (ROI) is de totale opbrengst van een algehele investering, terwijl het rendement op advertentie-uitgaven (ROAS) alleen het rendement met betrekking tot een specifieke advertentiecampagne berekent. Een ROI is een metriek voor het grotere plaatje, terwijl een ROAS een metriek is die het succes van een specifieke advertentiecampagne meet.
Praktijkvoorbeeld
Stel, je hebt een Google Ads account voor je online schoenenwinkel. Je hebt twee campagnes lopen: een voor sportschoenen en een voor sandalen.
- ROI: Je berekent de ROI door alle kosten van je marketinginspanningen (inclusief advertenties, personeel, en andere marketingkosten) af te zetten tegen de totale winst die deze inspanningen opleveren. Stel dat je in een maand €10.000 uitgeeft aan al je marketingactiviteiten en dat dit resulteert in €30.000 aan winst. Je ROI zou dan (€30.000 – €10.000) / €10.000 = 2 of 200% zijn.
- ROAS: Voor de ROAS kijk je specifiek naar de advertentiecampagne voor sportschoenen. Stel dat je €2.000 uitgeeft aan deze campagne en dat deze campagne €8.000 aan verkopen oplevert. De ROAS zou dan €8.000 / €2.000 = 4 of 400% zijn. Dit getal geeft aan hoe effectief je advertentie-uitgaven zijn voor de sportschoenencampagne.
In dit voorbeeld is de ROI een maatstaf voor de effectiviteit van je totale marketinginspanningen, terwijl de ROAS zich specifiek richt op de effectiviteit van de uitgaven aan de advertentiecampagne voor sportschoenen.
ROAS bij Lead generatie
Wanneer het gaat om lead-generatie is het moeilijk om je ROAS goed in te schatten. Dit is afhankelijk van externe factoren, zoals de salesmedewerker die hem op gaat volgen en of deze doortastend genoeg is. Bovendien kan een lead een lange doorlooptijd hebben voordat deze een klant wordt. In deze gevallen zul je een inschatting moeten maken van de waarde van één lead. Dit kun je doen door te werken met een SQL (Sales Qualified Lead).
Wat is een SQL (Sales Qualified Lead)
Als een lead voldoet aan de gestelde voorwaarden, bijvoorbeeld juiste functie en bedrijfsgrootte dan is deze gekwalificeerd. Het is vervolgens aan sales om de lead te converteren naar een klant. De kosten voor één SQL kun je afstemmen met de salesafdeling. In de ervaringen die ik heb variëren de SQL kosten tussen de 50 en 100,- euro. Aan de hand van de SQL zou je een ROAS kunnen berekenen. Wanneer je de exacte ROAS kosten zou willen berekenen, dan kun je het onderstaande rekenvoorbeeld gebruiken.
Rekenvoorbeeld ROAS bij lead generatie
Stel je voor dat je een bedrijf hebt dat zich richt op B2B-diensten in de vorm van SAAS product. En je besteedt € 20.000 aan een digitale marketingcampagne om leads te genereren. Aan het einde van de campagne heb je 1000 leads gegenereerd. Van deze 1000 leads worden er na kwalificatie door het salesteam 100 als SQL’s (Sales Qualified Leads) beschouwd, omdat ze voldoen aan bepaalde criteria zoals bedrijfsgrootte, budget, beslissingsbevoegdheid, etc.
Laten we aannemen dat de gemiddelde dealwaarde voor een klant in jouw bedrijf €5.000 is. Als uit deze 100 SQL’s uiteindelijk 20 leads daadwerkelijk klanten worden, is de totale opbrengst €100.000 (20 klanten x €5.000 per klant).
De ROAS wordt dan als volgt berekend:
ROAS=Totale Opbrengst uit VerkopenAdvertentie-uitgaven=€ 10.000 € 2.000 = 5ROAS=Advertentie-uitgavenTotale Opbrengst uit Verkopen=€ 2.000€10.000=5
Dit betekent dat voor elke euro die je uitgeeft aan de campagne, je vijf euro terugkrijgt.
ROAS bij directe verkopen e-commerce
Bij e-commerce is het berekenen van de ROAS (Return On Ad Spend) vaak eenvoudiger dan bij leadgeneratie. De resultaten van e-commerce campagnes zijn meestal direct gekoppeld aan online verkopen, waardoor de advertentie-uitgaven direct meetbaar zijn.
Rekenvoorbeeld ROAS bij verkopen e-commerce
Stel, je hebt een online winkel en je besteedt € 1.000 aan advertenties op sociale media. Als resultaat van deze advertenties genereer je verkopen ter waarde van €5.000. De ROAS wordt dan als volgt berekend:ROAS=Totale Opbrengst uit VerkopenAdvertentie-uitgaven=€ 5.000/€ 1.000 = 5ROAS=Advertentie-uitgavenTotale Opbrengst uit Verkopen=€ 1.000/€ 5.000 = 5. Dit betekent dat voor elke euro die je uitgeeft aan advertenties, je vijf euro terugkrijgt in verkopen.
Een schatting van de ROAS per sector
Omdat veel bedrijven unieke diensten en services aanbieden kan de ROAS binnen een sector verschillend. Desalniettemin heb ik hieronder een inschatting gegeven van de ROAS per sector:
Sector | Estimated ROAS (%) |
SaaS | 300% – 500% |
Trainers | 400% – 1000% |
E-commerce | 200% – 400% |
Finance | 500% – 1000% |
Insurance | 500% – 1000% |
Utilities | 200% – 400% |
Health care | 300% – 500% |